2014. március 28., péntek

L5R egy kezdő szemével, első rész

Sziasztok,


Ezen a blogon már jelent meg egy írás L5R a BBZS sarokban, de most én is írok egyet, egyrészt mert ráérek, másrészt medig azért mert még az elején vagyok a dolgokanak és ez a mostani tudásszínt és nézőpont később már nem lesz elérhető.
Warmachine témában kértem meg egy kezdő srácot hogy írja össze élményeit most amíg még kezdő és még idegen neki minden. Ebből sok tapasztalatot lehet leszűrni azoknak akik a közösséget szervezik és szeretnének új embereket bevonzani a hobbijukba amit szeretnek.

Első kontaktus

Az L5R kifejezéssel itt-ott találkoztam az interneten, de nem tudtam pontosan hogy ez szerepjáték, vagy számítógépes játék, vagy valami más. Bekavart még a Left 4 Dead vagy hasonló nevű konzolos játék, aminek hasonló volt a rövidítése.
Akkor kezdett begyűrűzni az egész amikor BBZS( aki amúgy egy őrült )-vel a Cantina klubban játszottunk egy High Commandot és a szomszéd asztalnál L5R szerepjátékot játszott pár srác. Fél füllel hallgattuk a párbeszédeket, de inkább kínos volt mint élvezhető, ezt a japános beszédmodort nagyon nehéz nekünk szittyáknak reprodukálnunk. Ekkor mondta BBZS hogy van ám ebből egy kártyajáték is ami kurva jó és hogy régebben ki is próbálta. Erre csak hümmentettem, de nála beindultak a gyűjtőösztönök és nem telt el sok idő és felkutatta a magyar L5R kártyásokat, kiderítette hogy most kezdődik az Ivory edition és teljesen ráfüggött a cuccra.

Lifestyle game és időkorlátok

A "lifestyle game" kifejezést egy podcastban hallottam és azt takarja hogy vannak játékok amelyek komplexek és kitöltik az ember életét, a fő hobbijává válnak, ezekkel a gondolatokkal fekszik és ezzel kel. Az én mindennapjaimban ezt a szerepet a Warmachine / Hordes tölti be, van blog, Facebook csoport, szervezem a havi versenyt, kijárunk külföldre versenyezni, szóval van vele tennivaló. Viszont van egy csomó jó játék, figurás és kártyás egyaránt ami zseniálisan jó, de ugyanilyen lifestyle játékok, és az embernek csak X mennyiségű szabadideje van és sehogy sem lehet őket betenni egymás mellé. BBZS-vel és Lamalassal játszottunk Netrunnert amikor kijött, de ezt sem lehet, legalábbis én nem tudom félgőzzel művelni. A Netrunner LCG pedig elrobogott mellettünk, mire beszereztük az alapdobozt ( ami kezdéskor kifogyott és hónapokig nem volt kapható ) a játék már szinte kiszórta az összes "data packot" az első ciklusban. Aztán egymás között nehezen hoztuk össze a meccseket, mivel a fő hobbinkat nem függesztettük fel. Végül úgy végeztünk, hogy BBZS és én is rendelkeztünk úgy 40.000 forintnyi Netrunner kártyával, és még mindig el voltunk maradva vagy fél évvel az aktuális métától. Szóval rájöttem arra, amit azért sejtettem de nem akartam magamnak beismerni hogy nem fér meg egymás mellett két lifestyle game.

L5R

BBZS mint mondtam felkutatta a magyar métát és amint tudott beszerzett egy Matter of Honor dobozt és bemutatta nekem a játékot. Megmondom őszintén nekem nagyon nehéz volt, és még most is nehéz ráéreztem a játékra. A Netrunner hasonlóan használta a kulcsszavakat amikkel a kártyák egymásra hivatkoztak, ez a része jól le van kezelve a szabályoknak, a demo dobozzal elég egyszerűen el is lehet kezdeni játszani.
Emperor Edition - Ivory Edition?
Warmachine / Hordesben 2010-ben volt kiadásváltás, ott az ólomfigurák megmaradtak, de az adatkártyáik és a játék fő szabályrendszere erősen át lettek gyúrva. MK1 és MK2 között nem volt átjárhatóság, új kártyák, új szabálykönyv, újra kellett tanulni mindent.
Sokáig úgy hittem hogy a kiadásváltás az L5R-ben hasonló elven működik, az Ivory Edition egy teljes szabályrendszer, az világos, de az hogy még az előző érában már úgy tervezték meg az utolsó kiegészítőket hogy egyszerre két kiadásban is legálisak legyenek nagyon furcsa volt nekem. Ha ehhez még hozzávesszük hogy még régebbi kiadású kártyák is helyel közzel legálisak Ivoryban és használhatóak, de a szabály rajtuk már teljesen át lett fogalmazva teljes lesz a káosz. ( nyilván nálam, hisz én csak ennyit látok belőle )
CCG ellenérzések
Még réges-régen amikor még Vajdaságban éltem, egy haverom mesélt a helyi számtechbolt / CDklub tulajáról aki elkezdett foglalkozni Magiccel és ő terjesztette egy csomó embernek a boostereket. Aztán úgy szólt a sztori hogy a csávó a nála lévő raktárkészletet rendszeresen fosztogatta és kibugázta magának a legjobb lapokat és utána ezzel uralta a helyi és tartományi versenyeket. Én nagy computer gamer voltam akkoriban és a következő évtizedben is, úgyhogy ez csak egy sztori volt a sok közül amit hallottam a CCG-k világáról, és az egész random kártya vásárlás modellje se volt nekem szimpatikus. Ez az élmény valahogy meghatározta a véleményemet a kártyás játékokról, nem nagyon kerültem ilyen körökbe egészen mostanáig, de a boosterek vásárlása még mindig tabu nekem. Ugyanakkor az LCG modellel viszont nem volt fenntartásom, egyszerűnek tűnt az hogy ha az ember megvette sorra a data packokat akkor megvolt az összes kártyája a játékban és utána azt rakott belőle össze amit csak akart, nem kellett vadászni a lapokat. Ha ránézek az L5R Facebook csoportjára és azt látom hogy egy csomó ember ugyanazt a Jade Pearl Inn-t keresi akkor egy kicsit elbizonytalanít hogy mi van akkor ha ez tényleg egy olyan lap ami nélkül nem lehet létezni és akkor hogy lesz nekem valaha ha a veteránok se tudják maguknak beszerezni.

Lamalas kommentje erre ( ő szintén kezdő, OCTGN huszár :) ):

Csőőő...
Mivel nem szoktam írogatni, abból h írok, eléggé látszik, h megtetszett ez a game.. mondjuk ettől még azért gyakori hozzászóló nem leszek.. ;)
Reagálva Xor ellenérzéseire:
- állítólag (ennyire nem látok bele), a CCG rész és az árak messze nem olyan vészesek mint Magic-ben ahol több tízezres lapok vannak.. pl az említett Jade Pearl Inn valóban talán az egyik legjobban keresett lap, mégis része a Mantis starternek, azaz 4500 HUF-ért megkapod, ja és plusz még 3 boostert meg 79 másik lapot és egy csecse dobozt.. ;)
- a CCG rákényszerít hogy alkalmazkodj.. hozd ki a legjobbat abból amid van, és építs aköré..  ezt lehet plusz kihívásként értelmezni.. ;)
- vagy ha a fenti érvelés nem megy, akkor játsz OCTGN-on meg nyomtatott kártyákkal, ami annyira de annyira ingyen van, h csak na.. ;) összességében ha powergamerkedni akarsz versenyen bele kell nyúlnod a zsebedbe, de nem jobban mint a többi hobbival, hameg casual gamer vagy, élvezd ingyé... a választás a tied

És előnyök oldaláról nézve nagyon mély a játék, hangulatos a rendszer és passzol a világgal. Kicsit tényleg nehéz kitanulni, azt írják a top 1-2 CCG-ben bonyolultság szempontjából benne van. Nekem pl az tetszik benne, h míg más játékokban a frakciód/klánod, akármid meghatároz, és ha nincs kibalanszolva a dolog, akkor nagyon rossz élményid lesznek, itt igazából a paklid 1/4-e klán specifikus, azaz el tudták érni, h minden klán egyedi, de nincsenek akkora hatalmas balansz különbségek, merthát a 3/4-e a paklinak mindenki számára elérhető lapokból áll. A legutóbbi nagy balansz probléma sem klán specifikus volt, ott a kérdés legfelejebb az volt, h ki futtatja legjobban az Ashigaru-kat.. ;) Mindenki próbálja ki, megteheti ingyért, aztán eldönti magának..

Folytatás következik, remélem :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése