2014. január 30., csütörtök

BBZS Sarok : Legend of the Five Rings kártyajáték bemutatás

“Démon ül Rokugan trónján. A klánok egymás közt marakodnak, és az Árnyvidék szörnyei mindannyiukkal harcban állnak. Hacsak nem egyesíti valaki a rokuganiakat, a birodalom pusztulásra van ítélve.”

Vagy legalábbis itt tartottunk 12 éve, a klánháborúk idején. (Ha emlékszik még rajtam kívül bárki a Delta Vision kiadó által magyar nyelven is kiadott klánháború sorozatára.) 


Most újra béke honol a Smaragd Birodalomban és a kolóniákon is megszilárdult a rend. Persze a Császárnő nem uralkodik örökké és két fia csak az alkalomra vár, hogy az új kiadás történetét előre lendítse a várhatóan véres összecsapások felé!




De mi az ördögről is van itt szó?

Az Öt Gyűrű Legendája egy 18 éve sikeresen zajló gyűjtögetős kártyajáték, mely során a világot benépesítő szamurájok, szerzetesek és démonok, na meg mágia használok és udvaroncok irányításával vezethetjük győzelemre klánunkat. És persze ninjákkal!

Ahogy az mostanra nyilvánvaló, a feudális Ázsia adja a számunkra egzotikus hátteret. A japán történelem és mitológia egészül ki kínai és koreai elemekkel - számos alkalommal szó szerint emelve át nem csak egyes részleteket, de teljes fejezeteket is. Szerintem kimondottan hangulatos például a Sintó vallás megjelenése a lapokon, de ezt ki-ki döntse el maga.
Már a játék elnevezése is Miyamoto Musashi, a legendás történelmi kardforgató írásának címére utal, szóval volt honnan meríteni.


Gyűjtögetős kártyajáték (CCG) - egy olyan stratégiai kártyajátékról van szó, melyben a lapokat véletlenszerűen csomagolva vásároljuk és aztán játékostársainkkal csereberéljük el. Magic anyone?

Ami miatt mégis érdemes továbbolvasni, az a következő néhány részlet:


A játék 18 éve működik, számos érát élt meg, időről időre megújulva. 2014 tavaszán épp egy ilyen időszak váltásába csöppenünk és a készítők sokat tettek érte, hogy ne csak a nagypapa korú veteránokat tartsák meg, de új játékosok számára is jó belépő ponttá tegyék ezt.

Így most az egyes klánok kezdő dobozai fix (és nagyon jó) lapokkal kerültek kiadásra. Ezek - és az összes létező lap - nyomtatható formában elérhetőek a készítő weboldalán, a szabályokkal együtt. Ha tehát van lehetőségünk és kedvünk nyomtatni és kivágni 80 kártyalapot, máris játékra készen állunk. Persze ehhez játszópajtásokra is szükség van - külön jó hír, hogy a hazai játékosbázis örömmel fogadja a nyomtatott paklikat is (februárig úgysincs igazán más) egyedül a hivatalos versenyeken kötelező a valódi lapok használata.


Apropó, hivatalos versenyek. Gyakran hangoztatott reklámszlogen, hogy itt a játékosok formálják a történetet, az egyes versenyek eredményeivel. Ahogy én látom inkább választásaikkal hatnak némileg a tervező csapatra, de tény egy-egy kotei győztes neve visszaköszön a lapokról.
Mi az a kotei? szerk.


Szóval hogy is néz ki a játék?

Alapesetben (muliplayer és nagypaklis verzió is létezik, na meg helyben bontott pakliépítős) előre összerakott paklikkal kezdjük a játékot. Rögtön kettővel, egyenként minimum 40 lappal.
Az egyikbe, nevezzük ezt Dinasztia paklinak, kerülnek az épületeink és a családhoz hű személyiségek. 






A másikba, melynek neve legyen Sors, stratégia lapok, követők és tárgyak kerülnek.
A Sors pakliból húzzuk fel a kezünket, a Dinasztiából pedig az úgynevezett provinciákat töltjük fel, melyekből kezdetben négy áll rendelkezésünkre. Van még egy kiinduló épületünk, mely meghatározza melyik nagy klánt képviseljük, milyen erős a védelmünk és a kiinduló politikai helyzetünk. Na meg hány arany áll rendelkezésünkre kezdetben.





Körünk kezdetén felfedjük a provinciákra került Dinasztia lapokat, vagyis a megvásárolható épületeket, embereket. ezek ismeretében kezdhetünk akciókba - lobbizhatunk a Császárnő kegyéért, csapatokat és nagy erejű tárgyakat csatolhatunk Hőseinkhez. Korlátozottan, de ezek a lépések ellenfelünknek is rendelkezésére állnak ugyanekkor, így akár az ő körére is tartalékolhatunk. Az erőforrásaink viszont csak a saját körünkben frissülnek majd!

Második lépésként csapatainkat harcba küldhetjük ez ellenfél provinciáinak megsemmisítésére, így kerülve közelebb a katonai győzelemhez és csökkentve ellenfelünk lehetőséget, hiszen a megsemmisített provinciára már nem kerül Dinasztia lap.
A csata során a védővel kezdve (feltéve ha beleállt a küzdelembe) felváltva játszunk ki stratégia lapokat illetve használjuk fel a csatatéren lévő embereink/lapjaink képességeit. Van aki ijesztő, van aki (gyáván) íjászkodik, míg megint mások párbajra hívják az ellenfelüket, hogy egy az egyben vigyék döntésre a küzdelmet.
Mivel egy-egy akció az ellenfél egyes lapjait (és képességeit) kiveszi a csatából, nagy jelentősége van, milyen sorrendben kombinálunk ekkor!
Ha már senki nem akciózik tovább, a megmaradt seregek erejét összemérve a vesztes elpusztul, míg a győztes hazatér és elpihen (kimarad a következő körből), kellően nagymértékű támadói győzelem esetén a provinciát is elpusztítva!

Végül megmaradt aranyainkból további termelő épületeket és személyiségeket vásárolunk, majd átadjuk a körünk az ellenfélnek.

A játékmenet és mechanizmus maga egyszerű (szerintem), összetettségét az egyes lapok hatásainak kombinálása jelenti. Nem olyan rég a blog gazdája elleni játékom során váltott akciók mellett sem tudtam megakadályozni, hogy két kardot lóbáló otthon fekvő embere ne ugorjon mégis be védekezni a támadásomba, majd ott veszteségeket okozva ne ugorjon át egy másik küzdelembe újra, legalább öt különböző lap és effekt felhasználásával.
Ezen felül több fronton is támadhatunk, felderítőink segítségével meghatározhatjuk a küzdelem helyszínét (terepkártya kijátszásával), lovasaink megtévesztő manővereket hajtanak végre, varázslóink tűzgolyókat hajigálnak, míg politikusaink akár a csatamezőtől távol is befolyásolhatják a küzdelem menetét. (És még sok egyéb lehetőségből mazsolázhatunk.)

Ahol a becsület erősebb az acélnál!

Még egy fontos érdekesség, hogy több győzelmi feltétel is teljesíthető, így eltérő stratégiákra is építkezhetünk (Speciális esetben akár a játék állásától függően menet közben váltva). Természetesen fontos lehetőség a katonai győzelem, ahol az ellenfél provinciáit semmisítjük meg egytől-egyig.
Legalább ilyen népszerű azonban a politikai győzelem lehetősége. Egyrészt a családi becsületünk tornászhatjuk fel (számszerűleg 40re a kiinduló 0-7 értékről) személyiségeink saját becsületének és a megfelelő épületek használatával… Másrészt néhány jól elhelyezett hazugság, vagy épp igazság felhasználásával megfoszthatjuk ellenfelünket a becsületétől (-20ra lehúzva azt).
Van lehetőség a politikai és kevésbé véres ember ember elleni csatározásoktól elfordulva az Öt Gyűrűt játékba hozva Megvilágosodás által érni el győzelmet, de ebben a kiadásban jelenleg ez inkább elvi esélyt jelent.


Az egyes klánok eltérő jellegzetességeket mutatnak, így megtaláljuk a hegyekben élő szerzeteseket, a sunnyogó ninjákat, kereskedőket, bajvívókat - egyelőre inkább külön külön. A kedvcsináló szándékú írásba azonban ennyi legyen elég róluk.
Gyanítom, hogy a következő két éves ciklusban azért bővülnek a lehetőségek.


Pár szó még a konkrét árakról:


Egy klán alappakli 4500 forint. Ez tartalmaz egy játszható 81 lapos előre összeállított csomagot és három darab boostert (“random” kevert 16 lapos csomagocskát)
Boosterek - a csomagocskák 16 laposra bővültek (a 11 lapos ára 850 forint volt, gondolom valami kompenzáció lesz itt) és egyben kaptak egy keverési tematikát. Ezen felül fixen tartalmaznak egy ritka, egy prémium, négy nem gyakori lapot.

Ivory display - 36 booster pack - 36*16, vagyis 576 lap 360 gyakori, 144 nem gyakori, 36 ritka és 36 prémium lap eloszlásban. Mindezt potom 30.000,- forintért

Egyetlen fontos döntést kell meghozni, hogy a játék ne váljon pénznyelővé, hogy melyik az az egy-két ház és stílus, amit játszani szeretnénk. Ha minden lapból szeretnénk a három darabot, tényleg a gatyánk is rá fog menni, még ha normál áron kaphatóak a ritka lapok is. És a csere-bere is működik itthon.
Ha viszont beérjük mondjuk a több szempontból becstelen Sáskák irányításával (íjászkodó kalózok?), két kezdő paklival hosszú távon elleszünk...

Sáska klános íjász Personality :)

A szerző a magyar WTC csapat tagja, wargamer, kártyás és edző :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése