2014. március 7., péntek

Wolfi Khador iskolája 6. rész

A Khador suli következő része nehezen született meg. Már majdnem készen voltam, (már csak Vlad3 hiányzott) mikoris a céges gépen a dokumentum eltűnt, és valamiért a helyreállítás csak Zerkováig működött. Ilyenkor kell egy nagy levegőt venni és újból nekilátni, bár biztos, hogy az elszállt ihlet miatt ez a cikk már nem lesz olyan jó, mint az eredetileg megírt. Viszont ugye aki siránkozik az megfagy a Khador nyáron, úgyhogy vágjunk is bele.

Az előző rész óta már a tápban hengergőzünk, mint hízó malacok (najó nem a hordás minyon malacok, mert azok a tápot csak az asztal, vagy a taskmaster korbácsának túloldaláról ismerik), és most már a casterek mustrájának végéig ez így is marad.

Ebben a részben az első olyan casterünket fogjuk megismerni, aki megélt 3 kiadást. Ő pedig nem más, mint Umbrey Sötét Herceg/Bajnoka, Vlad.

pVlad

Fluffja Immoren Umbreynek nevezett területére kalauzol el minket. Ez a déli terület a lovas hadurak földje volt a múltban, legnevesebb nemzetségük a Tzepesciek, akiknek élő sarja Vlad. Ez a terület Khador jelentős része, és a nemzetség több generáción keresztül foglalta el a trónt, még a Vanarok ideje előtt. Azonban Umbrey része Llael kicsiny királysága is. Ők Vladot valamint a Tzepescieket elismerik uralkodónak, azonban Khadort nem. Vlad ízig vérig Khador nemesnek vallja magát (különben a Cárina valószínűleg elküldte volna már hozzá az Orsóst kicsit beszélgetni), így a jogalap adott volt Llael annektálására. Ez a származás még visszaköszön a történetben, ugyanis Vlad nemesi mivoltából adódóan rendelkezhet nemesi testőrséggel, és saját haderővel, a Khador hadrendben kvázi struktúrán kívülinek számít. A látnok Zevenha Agha pedig egészen más sorsot szánt Vladnak, mint amit a seregek főparancsnoka, Irusk.

Statisztikáit elnézve egy egészséges Khador férfit látunk. RAT irreleváns, MATra elmegy, a Winterguard csajoknak villoghat, de a Nagy Medvék kiröhögik. Ugyanúgy bújkál, mint a nyüsszök, ami ekkora vállpáncéllal azért már tudás, és jobban páncélozott, mint egy trafiknál álldogáló IFP. Nem reaches, de két bökővel is felszerelt. Egyik egy átlagos sebzésű penge, amivel ha élő ellenséges modellt öl meg akkor elnyomhat egy 3 vagy kevesebb értékű varázslatot. Sajnos a zsíros dolgok a 4 fókuszos kategóriában vannak, de esetenként jól jöhet. A másik kis kés pedig... hát az egy kis kés. Régen ezen volt a hárítás, ami miatt nem kapunk free strikeot, de MK2-re csak egy kis bugylibicska maradt belőle.

Varázslatai viszont nagyon durvák. A legalapvetőkkel már megismerkedhettünk, mint a pontsebző Razorwind, vagy a csizmát meg +2" rohambónuszt adó Boundless Charge. Ez ugye azért is fontos, mert emberünk nem kapott csizmát a kártyára. Van még itt egy hasznos kis Wind Wall, ami a saját lövésünk kárára minden 3"-en belüli modellt immunissá tesz a nem mágikus lövésre. Nagapocalypse előtt aranyat ért ez a kis spell, de azóta a legion versenylisták on-a-stick, Cygnar, Retri on-a-stick tudja a mágikus lövést, a többieknek kicsit meg kell izzadniuk hozzá. Ha már minden ellenfelünket ismerjük, akkor lehet erre játszani, de tapasztalataim azt mutatják, hogy gyakran jobban járunk a 3 fókuszon kempelve, mint Windwallal. Az azért megvan ugye, hogy a MHSF nem lő mágikusat alapból! Kaelyssa, Ossyan és Ravyn sem tud ilyet adni, tehát ha Lady Aiyanát kiszedtük, akkor a legveszélyesebb "Snipe&go" seregek méregfoga kihúzva. Arra persze figyelni kell, hogy a Retri jackek és a BE mind mágikusat lő alapból. A végére hagytam a legfinomabbakat. A Signs&Portents a caster kontrolljában lévő összes frakcióbéli barátunk támadó, és sebző dobásaihoz ad egy kockát, majd a legkisebb dobásunkat ki kell vegyük. 4 fókuszért ez nem tűnik durvának ugye? Matekhoz jobban értő barátom számolta ki, hogy ez a dobásátlagot 2 kocka esetén 8.14-re javítja. Még így sem tűnik durvának? Akkor nézzük így: Doom reaverek fixen eltalálnak Raeket, MHSF tagokat, a nyüsszök lelövik a satyxyseket, a mozsár blastja B13 tagokat. Így már azért más a helyzet! Végül pedig Blood of Kingsel kapcsolhatunk szuperfokozatra. A varázslat minden statisztikánkra rádob 3-at, így elmebeteg értékeket tudunk felmutatni a körben. Persze blessed fegyverek vagy arcane assassinok ellen semmit nem ér, de azért sokaknak kemény dió. Viszont ez a varázslat is 4 fókuszunkat emészti fel, így nem lesz olyan körünk mikor egyszerre van kint S&P meg ez. Így pVlad sajátos játékstílusa is nyilvánvaló, a seregét támogatja az első körökben, majd ha elfogytak, és meleg a pite akkor szuper fokozatra kapcsol, és maga veszi kézbe a dolgokat.

Ezt a stílust még a featje is segíti, mivel az addig háttérben kempelő jackjeink sebességét duplázza meg, és ingyen futást/rohamot ad a masináknak. S&P mellett ez azt jelenti, hogy (mondjuk egy Conquest) 11"-et rohamozik előre 2" reach-el beköti az ellenfelet, DEF 14-et boost nélkül eltalál, és a DMG outputról meg nem is beszélek, de egy feates Terminust azért seggre ültet.

Milyen sereget építsek mellé? Ez az egyik legszebb része a pVladnak. Mindent szeret, mindenkit támogat. Kihozza a legjobbat a lövős egységekből, a gyalogságból és a jackekből is. Egy kellemes kombinált sereg, jackekkel, nyüsszökkel, doomiekkal nagyon stabillá teszi. Én még egy régebbi listámat találtam meg, de ez is aranyosnak tűnik.

pVlad
Conquest
Gun Carriege
Koldun Lord
Greylord Ternions
Widowmakers
Widowmaker Marksman
eEiryss
Battle Mechaniks+UA
Doomies+UA

És akkor a fekete leves. pVlad Khador pHaley-je. Az első körökben szépen kempelget hátul, és a serege S&P-n pusztít. Nem kell rizikóznunk, csak arra figyelhetünk, hogy tartsuk a 14"-et seregünk legtávolabbi tagjától is. Ez könnyen unalmassá válik, aztán amikor rászaladunk egy killboxos küldetésre azt vesszük észre, hogy az életünkért imádkozunk, mert ellenfelünk áttörte a vonalainkat. Viszont kezdőknek nagyon tudom ajánlani, a "kiosztok 1 fókuszt a jacknek, S&P" körök nagyon jól pörögnek, csak azt a pillanatot kell tudni elcsípni, amikor a BoK-re kell váltani.

eVlad

Szóval Vladunk továbbképzést kap az öregasszonytól, kicsit Aragornosan összekovácsolja a fegyvereit (ami így reaches lesz, szóval jó munkát végzett), majd nekiugrik Gaspynak, akit kinyír, de epicre váltva visszatér riogatni a versenymétát, meg útközben agyonvágja a Harbit is, akit viszont visszahoz a High Reclaimer. Legalább őbelőle nem lesz epic. Végül fogságba esik, és megismerkedik a PoM vendégszeretettel.

Statisztikáiban nem történik változás, nem kell újat tanulni, azonban az új karddal már elvesztette a free strike immunitását. Helyette élőhalottak ellen kapott egy kellemes plusz kockányi sebzést. Van neki egy olyan képessége is, ami talán a játék leginkább elfelejthető képességeinek egyike, de időnként baromi hasznos. Ez a defensive strike. Életmentő lehet kivenni egy dark shroudot ránkpattintani kívánó Ragmant/Bane-t. A képesség másik nagy hibája, hogy olyan mint a freestrike, az ellenfél könnyedén kijátszhatja az "így is mozoghattam volna" manőverrel. Ezen kívül Vlad2nek van talán az egyik leghangulatosabb védelmi mechanizmusa a játékban. Ha megsebzik kap egy tokent (ezt mást nem cápázhatja le...) amiből a következő körben fókusz válik, valamint a fontosabb statisztikái (SPD, STR, DEF, CMD) konstansan megnőnek, még akkor is, ha a sérülést később visszagyógyuljuk. A bónusz mértéke attól függ, mennyire vagyunk lesebezve. A maximum +3, ezt akkor kapjuk, ha 5 vagy kevesebb sebpontunk marad. Azért ahhoz nagyon hidegvérűnek kell lennünk, hogy ezt hagyjuk becsúszni! Ha valakinek pedig holmi Widowmaker motiváló osztag jár a fejében sajnos el kell keserítsem, ugyanis Vlad elveszti a képességet, ha friendly fire történne a játék során. Szóval itt a kamuaoékkal is óvatosan kell bánni!

Varázslistája is nagyon megváltozott. Egyedül a Razorwind maradt a p verzióból. Viszont kapott cserébe 4 fenntartható varázslatot, amiből kettő csak magára Vladra megy fel. Ha nem tier listát játszunk, ez már kötelezővé teszi nekünk Sanyi alkalmazását. Akkor szép sorban lássuk is ezeket. Itt van az Assail, egy butított Boundless charge. Nem ad csizmát, cserébe upkeep. A Hand of Fate (vagy HoF) egy mini Signs&Portents, ugyanis csak egy baráti frakciós modellre/egységre megy fel, viszont ez is fenntartható. Transference-el magunkon a baráti frakcióbéli modellek közelharci támadó vagy sebző dobásaikat boostolhatják a casterről elköltött fókuszok segítségével. Ez a varázslat aranyat ér egy doomiekkal és IFP-kkel teletűzdelt frakcióban. A bipolaritás megmaradt az előző verzióból, de itt a superman gombot nem Blood of Kingsnek hívják, hanem Martial Paragonnak. Ezzel Vlad minden támadó dobása boostolt lesz és immunis lesz a free strikera. Végül Wind Blasttal ki tud tenni egy 5"-es sablont a CTRLban. Azok a cloud effektek amik rálógnak lekerülnek az asztalról, ezen kívül a benne álló lövős modellek kapnak -3 RAT-ot. Remek varázslat, ha ki tudod találni hová mozog majd a Vladot lesnipeolni akaró Ravagore, bár inkább azt lehet elérni vele, hogy a stormwallok feladják az egyhelyben álldogáló és célzó pozíciójukat. Ja és persze azzal is érdemes tisztában lenni, hogy nem minden AoE cloud effect, de minden cloud effect AoE. (Nem minden öreg bácsi, de minden bácsi öreg.)

És a feat! A játék talán egyik legdurvábbja. Dobsz d3+3-at és az így kijött (minimum 4 maximum 6) számú frakcióbéli, nem karakter figurában Vlad felismeri a rokonságot, és így a királyi vért. (Az öreg Tzepesci gyakran utazgatott a birodalomban, meg a posta is elég rendszeresen jön arrafelé...) Alármennyire is ciki, ha a királyfi egy őrült doomreaver, vagy egy kossita paraszt, a SPD,STR,MAT,RAT,DEF,ARM,CMD  statokra kapott +3 elég durva javulás egy körre. Abban a frakcióban ahol hemzsegnek a jobbnál jobb közelharci gyalogsági választások ez nagyon kemény dolog. Népszerű célpontok (és itt most mindenki adja hozzá a statisztikákhoz fejben a hármat, és próbáljon meg nem ámuldozni/szörnyülködni) a MoW Drakhun, Kayazi csajok, Doomiek, IF Uhlanusok, IFP-k.  Balck Dragonok mozognak 11"-et és ütnek reachben MAT9 (boostolható) P+S16-ot (szintén boostolható), majd álldogálnak DEF16-on ARM25-ön.

Milyen sereg dukál mellé? Egyetlen logikus megoldás a gyalogság mértéktelen alkalmazása. Aki ki van bukva ettől, annak ajánlom Karchevet, de még inkább a Convergence-t. Gyalogságon belül azonban ki-ki hozhatja a kedvenceit, csak legyen feat célpont. Fefe barátunk kayazikkal, Drakhunnal szereti hozni, én nehézgyalogsággal. Ami mellett nem mehetünk el, pláne a Vengeanceben megjelenő, de már régóta kapható IF Kovnik óta, az a tierlistája. Bár a doomiekról, és a kayazikról kénytelenek vagyunk lemondani, valamint nem jöhetnek a jó kis zsoldos támogató solok sem, amit cserébe kapunk megéri az áldozatot. A sereg igazi eye-candy, a rengeteg IFP belefagyasztja a ... illetve nagyon félelmetes. Annyira, hogy Csontit elüldözte Malifauxba, de Dávidnak is okozott álmatlan éjszakákat.

Vlad2
-war dog
-Drago
-Spriggan
2*IF Kovnik
Uhlan Kovnik Markov
Great Bears
IFP max+BD UA
IFP min +UA
IF Uhlans min

És mit is ad nekünk a tier? Olcsóbb Uhlanusokat, valamint hozhatunk akár 2 osztagot is. A Great Bears AD-t kap. Az upkeep varázslatokat kioszthatjuk a játék elején, és az első körben nem fizetünk a fenntartásért, valamint +2"et a felállási zónához. Ezek miatt a bónuszok miatt elég mélyen behatolhatunk ellenfelünk térfelén lévő zónákba, és ha teljesen óvatlan, akkor néhány brutális alfa strikekal kínálhatjuk meg a játék elején. Featünket benntartva pedig egy elég biztos assassinationre mehetünk rá. Miket kerüljünk el, ha Khador játékosok vagyunk (illetve mire érdemes figyelni ha Vlad2 az ellenfelünk)? Magyarul hogyan csalta össze a meccset Pite ellen kisbarátunk az OETC-n. A Great Bearekre (de ugyanúgy Cylenaékra) nem megy fel a feat, de transferenceből kaphatnak. Black Dragonok viszont már NEM karakter egység, szóval ők részesülhetnek a featből. Assail nem egyenlő a boundless charge-al, tehát gyalogságra nem megy fel, csak Jackre! A fedezettűz AoE nem fújható el varázslatból, és a kayazi csajokat pl. 9-en elviszi! Mindazonáltal azt hiszem, még mindig az egyik legerősebb Khador caster!

Vlad3

Vlad kiverekszi magát a fogságból és végre hazatér. De otthon csak a rideg valóság várja. Az asszony "elhidegült", a főnök lenyúlta a munkájának gyümölcsét, és a Cryx már a kapukat döngeti. Összefogás! Skandálja, de ehhez olyanokkal is le kell paktálnia, akik mára az ellenségeivé váltak. Úgy dönt hát ideje kilovagolni.

A statisztikákban elképesztő a változás. Elsőként már az alcímben lévő dolgokat is meg kell emésztenünk. A lovasság szó sajnos a kártyán nincs kiemelve, de mit is jelent?
Magasan ül a nyeregben, ezért ha közelharci támadásokat kívánunk leadni, a közbeeső kisebb talpú modellek mintha ott sem lennének.
Akkor tehetünk ride-by-attackot. Figyelem, ezt be kell jelenteni! Ilyenkor a modell mozgását megszakíthatja a támadásaival, majd folytatja mozgását. Ez nem azért brutál bonyolult, mert az akció végi effektek hamarabb következnek be, mint a mozgás végén bekövetkezők, hanem mert emberünknek van egy egész sor egyéb dolga amit időközben elpattinthat. Konkrétan a varázslatai és a featje. Mielőtt megnéznénk, hogy ezek pontosan mikor is süthetők el, nézzük meg, hogy ezzel a trükkel mi minden kerülhető el: (ja a lista nem biztos, hogy teljes, de igyekszem...)
 -pVayl Dark Sentinel warbeast mozgatása,
-az idegesítő Admonition varázslat (pl Vayl2, Aurora, Ashlynn...),
-Wacher (Father Lucant, Zerkova),
-Defensive strike (Ancestral Guardian, Troll Champion Hero, Vlad2).
És akkor most a bonyolult dolog... Emiatt most megtöröm a bevett formátumot, és már most beszélek a featről, meg egy varázslatról. Viszont így remélem érthető lesz, ha egy nagyon extrém példával illusztrálom a lehetőségeket. Ezt egyébként ellenőriztem a rules fórumon, meg a lokál rules marshallal Lórival is! (Szóval blame Canada, meg Lóri ha ez mégsincs így! ) Naszóval Vlad3 featje side stepet és sprintet ad. Hogy ez pontosan micsoda majd később. Ezen kívül van neki egy falshing blades nevű varázslata is, amit elsütve minden közelharcban lévő ellenséges figurára leadhat egy támadást. Tehát a következő sorozat teljesen legális játék szempontból: Vlad3 tegyük fel featel és ride by attackot jelent be. Flashing blade-el, majd mozog, leadja az initial támadását, side step, flashing blades, 2. initial támadás, side step, meg pár flashing bladeet, majd befejezi a mozgását, és flashing bladedel kivesz még pár figurát, majd sprinttel ellovagol...
És még a 2. mondatnál tartunk csak a kártyáján!
Akkor van neki lova is! Ő is kiemelkedően jó lovas, ezért nem csak a becsapódásnál keletkező támadásokat adhatja le a pacival, ha nem rohamozott, akkor rúgathat vele. Az viszont kritikusra seggretesz, és bár boostolni nem lehet, de a HoF mint passzív segítség hat rá, mivel közelharci támadásnak minősül. Az impactoknál vigyázni kell, mert ha fenn akadunk egy rosszkor bedobott tripla egyen, vagy ellenfél toughon mehet az egész aktivizációnk a levesbe!
És végül ott van a lovasroham is. Ezt is érdemes megjegyezni. Például a roham bejelentésekor azok a modellek amik kisebb talpon vannak mint mi, nem takarják a célpontot. Akkor ha mozogtunk 3"-et és kontaktoltunk egy figurát, akkor mindenkire a 05"es meleeben leadhatunk mount attackot (ezek a támadások egyszerre történnek, tehát pl. a menoth figurák nem vehetik át egymástól, meg nem nő meg a statjuk, stb...), majd ha ez megvolt mehetünk tovább. (ha nem akadunk el egy modellben...) Ha nem kerülünk a mozgásunk végén közelharcba a roham célpontunkkal, akkor bajban vagyunk, mert az aktivizációnkat buktuk (de azért tovább vágtázunk a teljes mozgásunkat megtéve). Szóval azt jegyezzük meg, hogy : IMPACT ATTACK ITS A TRAP! Viszont a lovasroham jó, mert kapunk rá +2 MAT-ot.

Na és akkor végre eljutottunk a statokig! Ami a megszokott Vladhoz képest +2SPD és +1ARM. Elég ványadt gebére ültették, de még így is finom, ha nem tudna semmit, már a stat növekedésért is megérné hozni mondjuk egy Harkevich helyett. Azonban kapunk még tápot ezerrel! Van egy mindig reaches lándzsa ( a lovasságnak általában csak rohamnál van), ami rohamnál kap egy kis sebzés boostot is. Meg van egy láncos buzogány, talán egyedül a frakcióban, ami ugyebár megkerüli a pajzsot, pajzsfalat, viszont ez nem reaches.Különösen jól jön pajzsos beast ellen, hiszen náluk nem lehet kiütni fegyverrendszert, és az ARM boostot mindig adja.

Passzív képességei is erősek. Vérszomjassága miatt az ereje és a páncélja kumulatív +1-et kap minden közelharcban megölt élő ellenséges modellért. A fentebb említett trükkel nem ritka, hogy egész osztagokon megyünk át, és mire a casterekhez/kemény diókhoz érünk, már jackeket is megszégyenítő erővel kavirnyászunk. Ez a képesség Vlad szíve lelke, de ez mutatja korlátait is! Élő modellekkel rendelkező ellenség kell, self sacrifice/Cryx megfogja. A Blood Quenched mellett Vlad csizmát kap rohamnál.

Varázslatai nagyon jól sikerültek. A Dash két pontért nagyon jól működik Khadorban. 14"-es CTRLban free strike immunitás a frakcióbélieknek, és +1SPD nagyon sokat számít. A doomiek 14"-et futnak, általában az ellenfél oldalán bár be is kötnek valamit, és ott terrorizálnak. A nyüsszök 11"-et mozognak zephirrel, és onnan 12"-re lövöldöznek. A piros IFP-k pedig 16"-et vonulnak fel pajzsfalban minifeattel. Meglepően tápos varázslat, pláne, hogy Vladra is hat. A Flashing Bladere már a lovas résznél kitértem, a tápos HoF (amit érdemes az első körökben a nyüsszökön, majd utána Vladon tartani), az esetleges, de hasznos Wind Wall, és a Razor Wind ennél az inkarnációnál is visszaköszön. Azért nem árt elidőzni amellett, hogy az utóbbit ideális esetben 2*boostolva, és HoF-al feljavítva el tudjuk pattintani úgy 19"-re. Ez nem egy Haleyt/Nemot lepett már meg! Maradt még nekünk egy Cryxtől lenyúlt Infernal Machine, ami Jackünknek ad SPD és MAT bónuszt, valamint terrort. Olcsóbb, mint a Superiority, és bár a "no KD" szabálytól nehéz szívvel búcsúzik az ember, a legfontosabb statisztikáit növeli a jackünknek. Meglepő egy Iruskot a soraiban tudó frakciónál ilyet állítani, de talán a legjobb támogató casterünk Vlad3. Gyors, mobilis, és maga is képes intézkedni, pont olyan amit szeretek.

Mivel a featet már az elején kiveséztük, rátérhetünk a sereg kérdésére. Bbzs-n keresztül jutott el hozzám egy podcastban megemlített lehetőség. A srácok kiszúrták, hogy Vlad3 tierlistájában 3, azaz HÁROM fagyiskocsi is hozható! Ez brutális lehet, pláne a pénztárcára nézve... Amíg nem nyerem meg a lottóötöst, addig be kell érnetek egy köré írt allstars listával. Míg az elmebaj ki nem jött (akiről sorozatunk következő epizódjában olvashattok!) Vlad3 volt a kedvenc casterem és ezzel a listával 41 meccset játszottam 85%-os hatékonysággal. Még a WTC meccsemet is hoztam volna a brutál angol eHaley ellen, ha nem felejtem el Sanyi képességét.

Vlad3
-Beas09
-Sanyi
Nyüssz+Valachev
eEiryss
Saxon Orrik
Koldun Lord
Doom reavers+UA
Greylord ternion
Greylord Outriders min

Bár a külföldi megmondóemberek nem tartják sokra, szerintem az egyik legdurvább casterünk. Bár igazán élő, nem tough gyalogság ellen érzi otthon magát, azért bárki ellen fel tud állni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése