Bevezetőként álljanak itt a
leggyakoribb Warmachine / Hordes formátumok, majd később kiderül
miért.
Segédfogalom : Divide and Conquer : ez
egy szám ami megmutatja hogy hányszor kell játszani minden listát
egy eseményen. Amivel eddig találkozhattatok az a D&C 1, azaz
egyszer kell minimum játszani mindkét listát.
Steamroller
Ha valaki ilyen mond hogy egy 50,42,35
pontos Steamrollerre megy, ez azt takarja, hogy 2 listás, Divide and
Conquer 1 tornára megy. Ezek a rendezvények általában 3-4
fordulósak, egynaposak.
Iron Gauntlet
Az Iron Gauntlet az a PP világbajnokság
neve, a 2013-as Lock and Loadon volt az első selejtező, majd utána
sorra rendezték a régiókban a selejtezőket. A játékosok
pontokat kapnak a helyezésekért és az idei 2014-es Lock and Loadra
behívják a régiók éllovasait, és azok ott megküzdenek a
fő-fő-fő szuper díjért. Ami ebben a formátumban lényegesen
eltérő hogy 2 listás, teljes festettség, és a két lista akár
két különféle frakcióból is kikerülhet, természetesen
karakter korlátozva. Divide and Conquer 1. A teljes festettség és
amiatt hogy nagyon sokszor egyszerre történtek ezek a tornák a
Masters-el, a formátum nem lett annyira népszerű mint ahogy azt a
PP szerette volna. A Masters presztízse nagyobb még mindig. Az idei
Lock and Loadon ( június6 ) változtatnak a formátumon, és indul a
következő éves szezon. Azt tartják válószínűnek hogy nagyban
fog változni a formátum, lehet hogy még a különféle frakciók
párját is elkaszálják.
Masters
Masters az 3 listás, nem lehet
kevesebb, Divide and Conquer 1, minimum 5 fordulós torna.
Értelemszerűen 32 játékosnál érdemes megszervezni, és mivel 5
forduló egy napra nagyon sok, két napos szokott lenni. A magyar
métában nem játszottunk még Masters-t, csak Bécsben, de már ott
is kijött az hogy a két listához szokott játékosoknak jó nehéz
volt átállni a három listára.
Itt folytatódik , katt ˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇ
Itt folytatódik , katt ˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇ
Egy olyan témáról szeretnék írni
ma ami annyira nem volt előtérben az utóbbi időben, de lehet,
hogy azelőtt sem. Ez pedig a listaépítés kultúrája 2013-ban és
2014-ben is, és az azutáni években.
Miről is van itt tulajdonképpen szó?
Kezdődött az egész 2012-ben, ahol
bevezették a karakterkorlátozásokat. Az addigi listák nagyban
változtak, nem lehetett már minden listába Tartatust, Gormant,
Eyrisst tenni. A versenyre járó emberek egyre inkább rájöttek,
hogy nem egyetlen listában kell gondolkodni, hanem
lista-rendszerekben.
Miért jó ez?
A tavalyi év óta, meg talán idén is
ha minden jól megy rendszeres versenyek kerülnek megrendezésre,
nyerni pedig jó, ergo készülünk fejben ezekre. Készülünk
szabályismerettel, taktikával, készülünk listaépítéssel.
Ebből következik az hogy nem csak egy listában kell gondolkodni,
hanem egy két vagy három listás rendszerben, attól függően mire
készülünk. A cikk írásának pillanatában a soron következő
verseny egy Cantinás Steamroller ami ugye 2 listás, majd a
következő hónapban a pozsonyi Steam Storm, ami viszont Masters.
Mindkettőre érdemes készülni, kinek mi a fontosabb.
Hogy álljunk neki a listaépítésnek?
Ha nem szeretünk listákat építeni,
vagy még nincs benne tapasztalatunk, szétnézhetünk az
endgamegaming.net-en és onnan kipuskázhatunk valamit. Mondjuk egy
ilyet :
Hoarluk Doomshaper, Shaman of
the Gnarls:
Runes of War Tier 4
- Mulg the Ancient
- Earthborn Dire Troll
- Dire Troll Mauler
- Troll Axer
Trollkin Runeshapers
Trollkin Runeshapers
Trollkin Runeshapers
Trollkin Runeshapers
Krielstone Bearer and Stone
Scribes Max
- Stone Scribe Elder
Janissa Stonetide
Ebben egy karakter volt, Janissa,
enélkül nincs Tier lista, és az egész nem működik. A Runes of
War valószínűleg a legerősebb Troll lista még mindig, de sajnos
van egy pár hard counterje ami ellen automatikusan veszít, peldául
egy Circle Kromac lista ( Bestial ), vagy a Khador Butcher2 tier
lista a korlátlan számú Doom Reaverrel.
Kell hát mellé egy másik lista amit
feltehetünk akkor ha pont ezek közül jön valami szembe. A Doom
Reavereket legjobban egy jó lövős sereg tudja megfogni ezért egy
olyat kell mellé tenni, mivel közelharcban nem fogjuk tuni
megfogni. A fenti Runes of War listát Jason Flanzer Troll pápa
vitte először sikerre, addig nem próbálkoztak vele a népek mert
nagyon drága, és a shok Runeshapert más listában nem lehet
kihasználni, mivel FA:2.
A Warmachine Weekend Last chance
qualifier ha jól tudom 8 vagy 9 körös volt, ennek Jason így
vágott neki, azaz ez lett a második listája :
Grim Angus
- Dire Troll Bomber
- Storm Troll
- Troll Impaler
Trollkin Fennblades Max
- Fennblade Officer and Drummer
Scattergunners Min
- Scattergunner Officer and Standard
Sons of Bragg
Dahlia Hallyr
- Skarath
Fell Caller Hero
Feralgeist
Míg az első lista a sok olcsó Runeshaperrel és ARM23 és 22 beastekkel dolgozik, addig ez a második lista páncélban az alapot hozza, ARM18 és 16 beastekkel, de cserébe mozgékony és sok támadást tud leadni amiket nem fog meg a spell immunitás. A lista viszont nem tud páncélt törni, ezért jól meg kell gondolni hogy mi ellen elég, és mikor kell visszaváltani a másik listára.
Na, és hogyan tovább?
Megvolt az első lépés, van két
életképes listánk, el kell menni és játszani velük. Aztán
remélhetőleg adtunk mindkét listának valamennyi meccset
változtatás nélkül, bár sajnos ez sem mindig esik meg így mert
az első kudarc után már elkezdődik az agyalás hogy ez nem elég
erős. Időmilliomosabb körökben adnak egy-egy listának vagy 10
meccset mire ráéreznek hogyan kell játszani és akkor kezdenek
rajta csiszolgatni. Tegyünk fel hogy mindezt megtettük de még
mindig nem tetszik valami, vagy a lista stílusa nem jön be, vagy az
helyi méta olyan ami más megoldásokat kíván.
Első változtatás, cseréljünk le az
egyik listánkban egy egységet egy másikra, vagy egy beastet /
jacket cseréljünk le másmilyenre. Teszem azt nagyobb ütőerőre
van szükség, vagy sok a Ravagore a métában, Storm Troll ki, Pyre
Troll be helyette.
Második, drasztikusabb változtatás :
vegyünk be egy új Warlockot / Warcastert.
Itt jön be viszont a rendszerben
gondolkodás : melyik listás cseréljük le a kettő közül? A
lista, B lista, esetleg töröljük mindkét listás és építsünk
helyette 2 újat?
Én alapvetően azt tanácsolnám, hogy
egyszerre csak egy listás cseréljünk. Ekkor látjuk hogy a
megmaradó lista miket fed le, és milyen karaktereket visz el.
A példánknál maradva azt mondjuk
hogy Grin Angust lecseréljük Captain Gunnbjornra. Powergamerek
lévén tudjuk hogy Gunnbjorn alapból nem egy túl jó Warlock,
viszont van egy Rock Wallja, és Janissaval két falat kirakva
létrehozhatunk olyan zónákat ahova semmilyen talpméret nem tud
berohamozni, így védve meg a beasteket. Itt jön azonban elő a
probléma, Doomshapernél van Janissa és nem lehet onnan
elmozdítani. Így már a kezdetekkor látjuk hogy ez a páros így
nem lesz a lehető legerősebb, talán nem érdemes őket párosítani.
Cseréljük le inkább akkor Doomshapert Gunnbjornra és hagyjuk meg
Grim-et? Megtehetjük, de most elveszítjük a listák
különféleségét, mindkét lista lőni akar és mindkét lista
rossz páncélzattal rendelkezik, valamint egyik lista sem tud
megbírkozni egy jó húsos listával, pl Rasheth Chain Gang Tier.
Elvetjük ezt az ötletet is, de mégis
szeretnénk egy Gunnbjornt játszani, vegyük hát őt alapnak, és
keressünk mellé egy olyan párt ami őt kiegésziti. A feladat nem
könnyű, hisz most Gunnbjornnál lesz Janissa, ergo a másik
listában nem tudunk Beast Bricket építeni ( pDoomy, eDoomy,
pMadrak, Borka), viszont kéne egy lista ami tud páncélt törni.
Így kb adja magát Madrak2, aki weapon mastert tud faragni
gyalogságából, vagy pGrisell aki szintén jól meg tudja ezt
oldani beastek nélkül. A kérdés a nap végén persze az hogy a
métába, versenyre ahova készülünk ez elég lesz-e, vagy még így
is annyi bad matchupunk maradt hogy nem tudjuk elkerülni.
Kupaktanács liga és az egész
lista-rendszerekben való gondolkodás
Azért szerettem volna a ligában egy
kicsit ezt megjeleníteni hogy valamilyen szinten hozzászokjunk
ehhez a gondolkodáshoz és így ismerjük meg a seregünket. Egy
kicsit szedjük össze magunkat, tegyünk le pár listát az asztalra
és próbáljunk két hétig kitartani mellettük, és ne kezdjük
nulláról az építkezést minden meccs után. Mert így nem
tanulunk az egészből semmit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése