Az
Immoren földjén sosem múló apró összecsapásokhoz és hatalmas
hadjáratokhoz hasonlóan lángol fel újra és újra az ellentét a WM/H
hobbisták és versenyjátékosok között. A lövészárkokat már rég megásták,
Capuletek és Montaguek oldhatatlan sérelmei feszülnek egymásnak örökkön
örökké.
Ebben a vitában nem szándékozom igazságot tenni ezzel az írással, egyrészt mert nem is lehet, másrészt pedig meg hülyeség az egész. Ahogy én látom, a két párt célja egy, felhőtlen szórakozás biztosítása minden résztvevő fél számára. Figyelem, szigorú magánvélemény minden amit írok (bár nagyban támaszkodom a FtF 4. epizódjának, "hogyan játsszuk ezt a játékot?" negyedére)!
Az írás fő célja a versenykörnyezetben való játékra való felkészülés segítése kezdőbb és ezen a téren tapasztalatlan játékosok számára. Ez a mód ahogy (szinte) mindenkinek játszania kéne ezt a játékot. Próbálom ezt majd itt ott érvekkel alátámasztani, és nem is kalandozni el nagyon a témától.
Az egyik megoldás tehát, hogy különböző házszabályokkal, egyezségekkel dolgozunk. Ezzel a személyes problémám az, hogy milyen arányérzékkel döntöm el, hogy egy Colossál már táp, de eLylith meg három Ravagor az már fair play? A másik lehetőség, hogy törekszünk a leginkább szabályok szerinti játékra. Ezek a szabályok nem csak kötnek bennünket és ellenfeleinket egyaránt, de a rendszerrel kapunk sok éves nemzetközi tapasztalatot is.
Ha valaki azt gondolja, hogy ez a játék egy terepasztalos RPG, nagyot téved. Kb. annyira az, amennyire a Magic kártyajáték RPG.
Nem véletlen, hogy a nemzetközi színteret uralják a kártyás múlttal rendelkező játékosok. Itt a kombinációk, egymásra hatások kihasználása a cél. Ehhez kell még egy nagy adag tapasztalat és már sikerélményünk is lesz. Hacsak nem számítjuk sikernek azt, hogy a szabályok keretein belül mindent megtettem a győzelemért. Márpedig ettől nem válok vállalhatatlan vérpistivé, mint a mágus lehetőségeit kimaximáló tolvaj/bárd/fejvadász/paplovag, teljes képzavar ezt összemosni.
A page5 nem arról szól, hogy legyél kemény vagy köcsög az ellenféllel. Arról szól, hogy legyél elég tökös odaállni és vállalni a vereség kockázatát. Vállald az elkövetett hibáidat. Legyen benned hajlam és alázat a tanulásra...
Ebben a vitában nem szándékozom igazságot tenni ezzel az írással, egyrészt mert nem is lehet, másrészt pedig meg hülyeség az egész. Ahogy én látom, a két párt célja egy, felhőtlen szórakozás biztosítása minden résztvevő fél számára. Figyelem, szigorú magánvélemény minden amit írok (bár nagyban támaszkodom a FtF 4. epizódjának, "hogyan játsszuk ezt a játékot?" negyedére)!
Az írás fő célja a versenykörnyezetben való játékra való felkészülés segítése kezdőbb és ezen a téren tapasztalatlan játékosok számára. Ez a mód ahogy (szinte) mindenkinek játszania kéne ezt a játékot. Próbálom ezt majd itt ott érvekkel alátámasztani, és nem is kalandozni el nagyon a témától.
Az egyik megoldás tehát, hogy különböző házszabályokkal, egyezségekkel dolgozunk. Ezzel a személyes problémám az, hogy milyen arányérzékkel döntöm el, hogy egy Colossál már táp, de eLylith meg három Ravagor az már fair play? A másik lehetőség, hogy törekszünk a leginkább szabályok szerinti játékra. Ezek a szabályok nem csak kötnek bennünket és ellenfeleinket egyaránt, de a rendszerrel kapunk sok éves nemzetközi tapasztalatot is.
Mire lesz szükséged a versenyen való részvételhez?
-
- Összerakott figurákra. Alapértelmezésben PP termékekre kell gondolni,
de mivel a 25 oldalas versenyszervezési dokumentum egy teljes oldalon
át foglalkozik a lehetséges átalakításokkal, arra hivatkozni, hogy nem
játszom a seregem egy jelentős részével, mert nem tetszik - számomra
elfogadhatatlan. Az alternatív gyártok termékeinek, vagy meglévő figurák
átalakítási lehetőségeinek száma végtelen. (a festés alapértelmezésben
nem kötelező.) Versenyen a helyettesítés nem elfogadott, de gyakorló
játékban (amely egyébként pontosan az alábbiak szerint zajlik sem fogja
senki akadályozni, hogy egy-egy drágább modellt kipróbálj a vásárlás
előtt akár üres talppal is.)
- - A több sebes unitok modelljeinek
egyértelmű megkülönböztető jelölést kell kapnia. Az azonos egységeket is
érdemes jól láthatóan elkülöníteni - legegyszerűbben például festéssel.
- - A figurák irányultságának (front arch) jelölésére. Ennek hiánya félreértésekhez vezet, az meg rossz, erről később.
- - Seregszállításra alkalmas tálca. Az egyes fordulók közt át kell
pakolnod a sereged egy másik asztalra. Érdemes erre készülni, akár egy
háztartási tálcával, akár az erre a célra készített külön termék
használatával.
- - Egy nagy marék tokenre. Minden egyes effektust jelölni kell. Érdemes úgy tekinteni, ha valamire nem került ki a jelző, meg sem történt. Kevés kellemetlenebb dolog van, mint amikor a jól felépített akciód közepén derül ki, hogy a könyv az előző két körben "ne varázsoljt" énekelt, de most éppen "ne lőjt" miközben erre nem utal semmi. A területet érintő hatások jelölése sem azok közepével történik, erre a célra rengeteg jelölő kapható, gyártható házilag. Érdemes a különböző forrásokból származó focus, fury eltérő jelölése, lesser warlock, junior warcaster esetén stb.
Fontos ismeretek:
- - Ezt
a játékot két előre megírt listával és hivatalos küldetések
használatával játszuk. A két lista alkalmas a nagyon rossz párosítások
mérséklésére, az előre megírása pedig biztosítja, hogy ne kovácsoljon az
ellenfél előnyt a te sereged ismeretéből. (Ami persze soha még meg nem
történt.)
- - Ha valaki látott már körökön keresztül hátráló lövős
sereget egy lassabb közelharci ellen "játszani", könnyen belátja, hogy a
terep közepére vivő küldetés mennyire jót tesz a játéknak. Az ellenfél
vezérének megölése pedig az utolsó pillanatban is győzelmet hozhat.
Érdemes a fentieknek megfelelően a kezdetektől egy hivatalos SR2014
küldetést gyakorolni. Ezen keresztül megismerni azokat az egyszerű és
ismétlődő mechanizmusokat, amelyek minden scenáriót jellemeznek, úgy
mint: controll, dominate, contest, kill box.
- - Az egyes tereptárgyak
hatásainak ismeretére is szükség van. Ennek kapcsán fontos a
játékostárssal való egyeztetés - egy újabb lehetséges félreértés
elkerülésére. Akár arra is szánhatunk egy percet, hogy az egyes elemekre
mutatva a tulajdonságaikat is felemlítsük.
- - A másik játék előtt
egyeztetendő elem a nem egyértelmű dobások kezelése. A kiválasztott
megoldás nem olyan érdekes, mint a következetesség. Ha a kokas kockát
újradobjuk, azt minden esetben automatikusan tegyük meg.
- - Ennek a bekezdésnek a lényege a kommunikáció. A játék minden adata nyílt, ismert. Nem úgy kell nyerned, hogy egy ponton egy addig nem említett képességgel tőrbe csalod az ellenfeled. Így válik stratégiaivá a játék.
Játék közben mire figyelj:
- - Ahogy a fizikai felszerelés nagy része és a játék előtti egyeztetés is ezt szolgálja, a legfontosabb a tiszta kommunikáció.
- - Be kell jelentened, ha új modellt, unitot aktíválsz és hogy mit fogsz
vele csinálni. Triviálisnak tűnhet, hogy az elő körben fut az egység,
de ha így gyakorlod, miért váltanál precíz üzemmódba később? Márpedig az
egység aktíválásakor bejelentett futás/roham parancsot aztán egyes
figurákra előre a mozdításuk előtt be kell jelenteni pontosan - ez a
modell fut, stb.
- - Roham: egyenes vonalban történik. Ennek mérésére
akár a legolcsóbb lézerek, akár az erre gyártott sablonok alkalmazása
segítség lehet. Ha az adott mozgás során ezek alkalmazása szükséges,
proxy baset kell használni. Vagyis a figurát nem elmozdítva a mozgás
végpontját egy másik talp segítségével lehet kimérni. Előbb az irány,
majd a távolság pontos meghatározásával.
- - Precíz mozgás mérések! A
figurák egyesével mozognak, ha az egyiket elengedted, ő már nem megy
odébb. A hosszú mozgások esetén is érdemes résztávokat mozgatni a
figurákat. Egyrészt mert az egyenesen mért 12" nem tartalmazza a többi
figura kerülgetését, másrészt nem mérhetsz olyan távolságot a mozgás
során amit nem teszel meg. Nem mérheted a teljes futás távot, hogy aztán
a felénél megállj. Mérsz 3"et, oda mozogsz, még 2"t, stb.
- - A
távolsági támadás mérések során sem a teljes lőtáv mérhető, csak a két
talp közötti távolság (maximum a lőtávig!). Bármilyen mérés esetén a
mért értéket be kell jelenteni - ahogy már írtam ezek az adatok
nyilvánosak.
- - Nagy segítség az egyes pozíciók bejelentése, pl. a
shield wall esetén az egyes esetekben bejelenteni, ki került
talpkontaktba - a terepasztal maga sem pontos megjelenítés és bármikor
szétmozdulhat két figura, ilyenkor mindenki számára egyértelmű ha
bejelentésre került a szándék. Ugyanígy érdemes az egyes területekre
való épp csak belépést bejelenteni, vagy akár ha a casterrel következő
körben szeretnénk elérni valahova azt is.
- - Külön kiemelném a gumizás elkerülését is: légy szigorú magadhoz. Ha elrontottál egy aktivációs sorrendet, ne játszd vissza. Ha egy talpad beragad két másik figura közé, akkor nem mozoghat más felé. Nincs erre is jöhettem volna. Ezek azok a leckék, amiket megtanulsz és jobb leszel. Ha már az eredmények ismeretében módosítasz, egyrészt csalsz, másrészt sosem fogsz tanulni a hibáidból, mert fejben el sem követted azokat!
Az óráról:
-
- Az órával való játék a verseny szervezésének alapfeltétele. Azon túl
opcionális, de nagyon ajánlom. Egyrészt felkészít a versenyre, ami talán
nem mindenkinek érdekes, másrészt egy klub délutánon több játékot tesz
lehetővé, tervezni tudsz a lent töltött idővel. Ha valaki azt mondja, ez
egy stratégiai játék, nem játszik időre, megértem. Hiszen amikor
stratégiai döntéseket kell hozni, akkor nincs időkorlát... A
versenytársak türelmesen várnak ha üzletről van szó és a csatatéren is
elmalmozik az ellenfél tüzérsége amíg eldöntjük, bevállaljuk-e azt a
lovas rohamot...
- - Az idő kezelése a játéknak leginkább sportszerűséget követelő része, hiszen van pár dolog amit az ellenfél hajt végre az én aktív körömben. Ilyen a sebzések jelölése, ami az aktív játékos körének része. Itt lehet igazán sportszerűtlen magatartással időt húzni. Az aktív cselekvésekre megegyezés szerint át lehet kapcsolni az időt - tough dobások, counter charge-ok, stb. Fontos, hogy ezt előre egyeztessük és ahhoz következetesen tartsuk magunkat.
Ha valaki azt gondolja, hogy ez a játék egy terepasztalos RPG, nagyot téved. Kb. annyira az, amennyire a Magic kártyajáték RPG.
Nem véletlen, hogy a nemzetközi színteret uralják a kártyás múlttal rendelkező játékosok. Itt a kombinációk, egymásra hatások kihasználása a cél. Ehhez kell még egy nagy adag tapasztalat és már sikerélményünk is lesz. Hacsak nem számítjuk sikernek azt, hogy a szabályok keretein belül mindent megtettem a győzelemért. Márpedig ettől nem válok vállalhatatlan vérpistivé, mint a mágus lehetőségeit kimaximáló tolvaj/bárd/fejvadász/paplovag, teljes képzavar ezt összemosni.
A page5 nem arról szól, hogy legyél kemény vagy köcsög az ellenféllel. Arról szól, hogy legyél elég tökös odaállni és vállalni a vereség kockázatát. Vállald az elkövetett hibáidat. Legyen benned hajlam és alázat a tanulásra...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése