2014. január 19., vasárnap

Wolfi Khador iskolája : első rész !

Kedves Olvasók!

Engedjétek meg, hogy cikksorozatomat egy disclaimerrel kezdjem. Erre a nagy felháborodást keltett Wrath értékelő írásom miatt szoktam rá, és lehet feleslegesnek tartjátok, de azért papírra vetem nehogy megint lángba borítsam a Warmahordes fórumokat.
A következőkben a Warmachine játékrendszer Khador frakcióját veszem górcső alá.


Bár majdnem 10 éve játszom a frakciót, és értem el eredményeket is, egyáltalán nem biztos, hogy a véleményem szentírásként értelmezhető. Lehetséges, hogy ami nálam működik, az a kedves olvasónál nem fog, amit én izgalmasnak látok, az más szemében unalmas, vagy vice-verda.
Ezen kívül írásomban a helyi méta (Warmachine-Hordes játékosok közössége) által kialakított sajátos nyelvezetet fogom használni. Ez az angol szakszavakkal tarkított nyelv sokak számára szemet bántó zagyvaságnak tűnhet!

Az egész cikksorozat alapja egy könnyelmű ígéret volt. A Games Dayen tartottunk pár bemutató meccset, minek következtében a játékos közösség gazdagodott pár új belépővel. Egyikőjük szintén a steampunk ruszkik frakcióját nézte ki magának, és elhatározta, hogy az Anyaföld szolgálatába áll. Ez nagyon dicséretes és hogy a dolgát megkönnyítsem gondoltam összedobok egy kis cikket a frakcióról.
Amíg a munkahelyemen vagyok erre úgyis tudok szánni némi időt, a klubba amúgy sem jutok le játszani, vagy oktatni az Ismeretterjesztő Ligában.
Most realizálódott bennem azonban a feladat nagysága, ezért nem lett ebből az írásból egy kajaszünetben is megemészthető kis szösszenet. Ha még mindig nem ment el a kedved az olvasástól, akkor a tovább gomb megnyomása után már eléd is tárul Khador hadereje.

Az Anyaföld.


Khador jeges országa egyértelmű spoof a történelmi Oroszországra. Cárinánk, aki egy Margaret Thatcher utánzat, fiatal kora ellenére is vasmarokkal tartja egyben a hatalmas alapterületű országot.
Amikor a Butchert hazaárulásért el kellett volna ítélnie inkább a khadori férfi ideáljává tette, ezzel küldve üzenetet az elégedetlen nemességnek.
A legnagyobb nemesi ház a Tzepesciék vérvonala. Több generációjuk is ült Khador trónján, nem csoda, hogy örökösük Vlad nem az uralkodó kedvence.
Ráadásul a Tzepesciék történelmi birtokhatárai magukba foglalták teljes Umbreyt, aminek nagy részén Llael kicsiny de gazdag országa feküdt. Ez adta a jogalapot a terület visszacsatolására. (Persze ezt a llaeliek nem igazán így gondolták...)
Nagyhatalmi politikánk miatt gyakorlatilag mindenkivel összerúgtuk a port, de most a Cryx invázió miatt Cygnarral egy labilis fegyverszünet van. Vlad a Llaelbe betörő Északi Kereszteshadjárattal( Protectorate of Menoth erők ) is megpróbál szövetséget kötni az élőhalottak ellen.

 A sereg.

Hadseregünkre elsősorban a nagy ütőerő, és a szívósság a jellemző. Bár warjackjeink nem a legokosabbak, de a legtöbb sebponttal rendelkeznek a játékban, és a páncélzatuk is kiemelkedő.
Gyalogságunk pár jól elkülöníthető csoportra oszlik.

A könnyűgyalogság a különböző (rendkívül rugalmas, svájcibicska szerű) Winterguard egységekből, valamint a szerethető, de gyenge Assault Kommandos egységből áll össze. ( + a Kayazik )
Winter Guard
Assault Kommados

A nehéz-gyalogság a bitang kemény Iron Fang egységekből, és a még keményebb de brutál lassú közepes talpas Man-o-War egységekből áll. Ide sorolnám még a büntetett előéletű Doom Reavereket is.
Man-o-War

Iron Fang


Doom Reaver
Scout egységekből sincs hiány a mesterlövész Widowmakerek és a Kossita parasztok beszivárgói, valamint a Kayazi orgyilkosokat szeretem ide sorolni.

Widowmaker
Kossites
Specialista vagy varázslós egységekből sincs hiány, az anyaföld titkosrendőrsége/okkult tudósai a Greylordok több egységet is delegálnak ide, de vehetünk szerelőket is.
Greylords

Ha a Cygnar egységeket vesszük átlagnak, akkor általában egy kicsit kisebb MAT(közelharci pontosság)-ról ütünk, és sokkal kisebb RAT(célzás pontossága)-ról lövünk, de a DMG(sebzés) output érezhetően magasabb.

Casterek

Elsőként a Castereket vesszük sorra. Ők a játék alfái, sakkban mondjuk a király és a királynő egy figurába gyúrva.
Mindegyik regényes történettel, kiemelkedő statisztikákkal, valamint játékot befolyásoló szuperképességgel, a feattel van megáldva.
Mindegyik Fearless, a CMD(vezetői jártasság)-jén belül a baráti frakcióbéli modellek használhatják a CMD értéküket morál tesztekre, és a Fókusz értékük kétszeresét bármikor lemérhetik.
Kiválasztásukkal kezdődik a seregépítés, így ismeretük nagyon fontos. Meghatározzák a játékstílust is egyben, hiszen egy támogató Castert lehet tankként előre tolni, csak nem érdemes.
Ugyanakkor egy Butcher harci potenciálját nem kihasználni szintén dőreség.
Új belépőknek azt ajánlom, hogy a kinézetre, vagy történetre megtetsző karaktereket próbálják ki akár beproxyzva, és csak pár játék után kezdjenek bele a seregépítésbe, amikor már tisztában vannak a saját játékstílusukkal. Mindegyik Casterhez írtam egy-két listát.
Az építésükkor nem vettem figyelembe pl. azt, hogy a versenyek általában 2 listás karaktermegkötéses versenyek, tehát lehet hogy az elsődleges lista elvisz mondjuk egy karaktert a másodlagos elől!

Tehát a casterek szép sorban:

pSorscha

Winterguard gyökerekkel rendelkező jégvarázsló, tragikus szerelmes hősnő. Apja is Winterguardként szolgált, csak sajnos pont Orsós Butcher Zoktavír seregében. Ez meg is pecsételte Sorscha sorsát (bocsánat), árvaként kellett boldogulnia.
A Butchert meg nem igazán kedveli, érthető okokból.
Volt egy aranyos részlet, amikor Irusk pont őt küldi Zoktavír felkutatására, és amikor megtalálja a körülvett és szorongatott hentesünket nem nagyon igyekszik beavatkozni. Hátba azért nem lövi az öreget, így problémája nem is oldódik meg.
Sorscha kártyáját átfutva elsőre felcsillan a játékos szeme. Bár statisztikái elég gyérek (szinte WinterGuard szinten trék) DEF-je Casterek között is kimagasló. Na jó legalább Khador szinten.
Az a baj, hogy a kezdeti lelkesedés nagyon alábbhagy amikor két játék után kiderül, hogy focusból pont 2-vel van kevesebb, mint kéne.
MK1-ben még nagyon brutálisan muzsikált, és tényleg kivédhetetlen volt a fagyasztós Feat.
A seregek fejlődésével már simán beépíthető volt viszont olyan védelem ami kijátszotta a fagyasztást. Ilyenkor pedig nagyon kevés az a 6 fókusz és a MAT6. Nade mit is tud?
Meleeben 19”-re lövéssel 24”-re fenyeget, és ha odaér (általában 1-2 fókusszal) akkor 12-13-as erővel kavirnyászik párat.
Egytrükkös szegényke, ami már nem is a legdurvább egytrükk a játékban. Az első körben mozog, helyezkedik, majd a második körben előresunnyog a varázslattal 6”-et, onnan előrechargeol magára rakott boundless charge varázslattal 11”-et, és reméli hogy bekerült az ellenfél castere a reachébe. Ekkor van rajta 2 focus. Featel, amitől automatikusan eltalálja a célpontját, és már csak dobálni kell. Egy 3 kockásat meg két 2 kockásat.
Az ellenség jó messze van és egy figura mögött bújkál?
6” séta előre, majd újabb 6” Windrush varázslatból. A takaró figurát a 4”-es sablont használó varázslattal leknockdownoljuk, majd feat után meglövöldözzük a def5 castert. Jónak tűnik ugye? Igen de egy kicsit számoljunk utána. Bár nem vagyok nagy theorymachine kedvelő, láthatjuk hogy ha csak egy faktort nézünk ellenfelünknél, már akkor bajban vagyunk. Legyen ez a FOCUS/FURY statisztika. Ha egy átlagos caster ARM-ot nézünk (15) és mondjuk azt, hogy csak kettő ponton kempel ellenfelünk, kill kísérletünk már ment is a levesbe. Meleeben az első ütésből bekap hetet, majd négyet-négyet az kevés, lövésből pedig még kevesebb.
Hordás ellenfelünk pedig még jobban jár, mert a transzfert nem tudjuk megakadályozni. Persze nekünk még ott van a seregünk, de ellenfelünknek is a sajátja. KD immunitás és screen, neadjisten fagyimmunitás tökéletesen kiiktatja Sorschát, de a sima kempelés is tökéletesen működik ellene. Erdő, LOS manipulálás, Stealth mind-mind megöli a terveinket. És ez még mind hagyján. Sajnos szegény Sorscha egyetlen védelemmel rendelkezik, hogy a DEF-jét fel tudja vinni kemény 18-asra. Ez már MK2-ben nem elég. Persze a sereg tud még neki extra védelmet adni, de azért már brutál pontokat kell elkölteni. És egy olyan casternél, aki nem igazán támogatja a bandát, hanem őt kell betolni a killhez ez nagyon kevés.
Ha nem sikerül a kill, akkor már nem lesz B variáns, lehet szépen elpakolni a köröd végén. Előttem áll egy DEF 18 Sorscha? Befuttatok a jackem elé egy gyalogost, majd a saját figurát átslammelem a csajon, és máris bízhat a 14-es ARMjában... Tipikus esete annak, hogyan amortizálódik le egy régebben top tier caster. De Róma dicsősége is elmúlt.
Mégis milyen sereget építsek mellé? Egyrészt olyat ami megvédi, másrészt olyat ami a képességét erősíti. Lássuk előbb a védelmet.
Gorman és Ternionok ki tudják takarni köddel.
Szerelők és az UA nemcsak a sereget javítják, hanem KD immunitást adnak neki, és húspajzsként feláldozhatók.
Ogrun Bokur(zsoldos solo) shield guardja is jól jöhet, bár sokba kerül.
Sylys Wyshnalyrr-t nem érdemes mellé rakni, mert az egy upkeep spellje nem egy nagy durranás, és első varázslata majdnem mindig a Windrush, így a "sanyibónusz" is erre megy el. War Dog meggondolandó, de tapasztalataim szerint, ha a trükk nem jön be és Sorscha meleebe kerül, akkor már úgyis rég rossz.
Koldun Lord mindig hálás, Sorscha mellett akár jacket is vihet. 6 fókusszal amúgy sem tudna sokat kiosztani a robotoknak. Képességét mi erősíti? Mindenképpen olyan figurák, amik fenyegetése hasonló Sorscháéhoz.
Jacknek Spriggan és Behemót (egyik stealh elvétel miatt, a másik a bombázás miatt).
Gyalogságnak pedig Widowmakers a screen ellen, WG rifle corps a 20”-es ranged fenyegetésük miatt (még a Joe sem kötelező melléjük, mert a featkörben azért nem akkora gond a trágya 5-ös RAT), ha a másik lista nem vitte el akkor a honosított Nyss Hunters, és IFP + IFP Kovnik.
Én ebbe a seregbe szeretem ha az Eiryssek közül a prime van jelen. Ha sikerül az ellenél casterének lefagyasztása a fókuszleszedő lövése még jobban fájhat mint MK1-ben, hiszen itt már számol az ellenfél a shake offal!
Na lássunk is egy listát mellé:
pSorscha
-Behemoth
 -Spriggan 
Gun Carriage 
Koldun Lord 
pEiryss 
Kovnik Joe 
WG Rifle Corps max 
Battle Mechaniks min+UA 
Greylord Ternion
A „khador faktor” szép lassan kikopott belőle. Alapdobozos játékra még jó, de versenyre már nem vinném. Főleg mert assassinate casterből van sokkal jobb a repertoárban.
Név és cím a szerkesztőségben.

1 megjegyzés:

  1. Wolfi! Nagyon köszi a leírást, én az unalomig ismételgetett gondolatokat is szívesen hallom, mert jól előadod :) És jó ez a történelmi vonulat is a frakció mellé, nagyon várom már a többit is :)

    Üdv.:

    WH Zozo

    VálaszTörlés